Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Yhteenveto ja mietteet

19.07.2015, sailor

Koko projketin alkua ja kulkua on vaikea hahmottaa, niin nopeasti kaikki on mennyt. Kaukainen haave veneen hankinnasta välimereltä on toteutunut ja vene on kotimaassa, kaiken tämän jälkeen olo on ”tyhjä”. Tavoite on saavutettu ja oppia on tullut yllin kyllin mutta mitä seuraavaksi – se jääköön nähtäväksi aikanaan.

Mikä oli helppoa

Veneen etsintä ja ostaminen itsessään on hyvin yksinkertainen tapahtuma. Onnistuminen vaatii mielestäni vain rohkeutta tarttua toimeen ja luottaa omiin kykyihin.

Mitä matka toi mukanaan

Välimeren aallokko ja pimeys alussa olivat tietynlainen haaste, pienet kalastajat veneillään eivät tahdo erottua edes tutkasssa ja mertoja, verkkoja ja muita pyydyksiä on liiaksikin. Välimeren satamissa pitää jatkuvasti toimittaa miehistöluetteloita ja passeja – tähän kyltyy aika äkkiä.

Biskajan ylitys on kokemuksena hieno, se täytyy kokea. Aallot ovat isoja 10-15 metriä ja vauhtia riittää niin pimeällä kuin valoisallakin. Englannin kanaali asetaa vuorovesineen omat haasteensa joita henkilökohtaisesti en jää kaipaamaan. Pohjanmeri merenkäyntineen saa vieläkin suun hymyyn, aalto on isoa ja terävää toisin kuin välimerellä ja biskajalla. Kielin kanava on helppo reitti kulkea ja se toimii hienosti.

Saapuminen pohjoismaihin ja lopulta tyynen ahvenanmeren kautta Maarianhaminaan kruunasi matkan. Lämmin yö, peilikirkas meri ja matkan päättyminen säilyvät muistissa varmasti koko elämän ajan.

Haasteet

Miehistöä löytyy hyvin, tosin aina kaikki suunnitelmat ja sopimukset eivät tunnu pitävän ja tämän johdosta tämä on matkan haastellisin osio. Merenkäynti, tuulet, tyynet, purjeiden vahingot ym kaikki on korjattavissa tai ennakoitavissa ja vältettävissä – miehistön mielen muutokset taas eivät.

Opetuksena tähän voisin todeta seuraavaa. JAtkossa miehistö tulee sitouttaa matkaan paremmin, esim maksamalla osa kokonaisuudesta ja maksuista joita nyt en ottanut keltään. Raha ei tietysi ole ainoa sitouttamis keino mutta laittaa varmasti miettimään luvattuja asioita.

Loppu sanat

Matka oli kokonaisuudessaan todella antoisa ja opettava, tekisin sen uudestaan milloin tahansa joko miehistönä tai kipparina ja nyt mukana olleista ainakin osaa tulisin pyytämään mukaani.

Lukuja

Matkaa 3069 mpk kokonaisuudessaan josta noin 1500 mpk pimeällä
Polttoainetta noin 400 litraa
MAtkakuluja noin 2000 euroa
Satamamkasuja noin 4000 euroa joista 1500 mallorcalla veneen edellisessä kotisatamassa
Ruokakulut koko matkalta noin 3000 euroa
Viiniä n 10 litraa, olutta n 4 laatikkoa, giniä n 5 pulloa, rommia 3 pulloa ym kohtuudella
Matka aika veneellä noin 9 viikkoa johon sisältyy monia taukoja ja hienoja paikkoja

Miehistö

Juho Westerberg Kokkola Porto Colom – Kokkola (capt / kouluttaja)
Antti Pihlajamäki Kokkola (PortoColom-Brest)
Tea Seppä Salo (PortoColom-Lissabon)
Antti Aho Oulu (PortoColom-Brest)
Sanni Nevalainen Espoo (PortoColom-Lissabon)
Timo Kainu Kokkola (Lissabon- Brest)

Brest-Ystad

Heini Backman Espoo
Alex Helminen Kokkola

Ystad-Maarianhamina

Heidi Heino Tampere
Eliisa Kosonen Helsinki (Keskeytti)
Merja Puustinen (keskeytti)


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *