Lainaa.com

Ystadista päästii lähtemään kuten suunniteltiin, luvattu tuuli 15-19ms piti paikkansa hyvin ja iltaa kohti se nousi vielä 25ms lukemiin. Tässä kohtaa osa gasteista alkoi näyttämään siltä, että olisi parempi mennä maihin. Hiljaisuus tulkittiin myöntäväksi vastaukseksi ja veneen keula käännettiin kohti Simrishamnia, nyt miehistökin jo alkoi hymyillä hetkittäin.

Simrishamn

Simrishamn

Aamulla matka jatkuu ja mukavassa tuulessa saatiin purjehtia kohti majakka luotoa, perille saavuttaessa suuaukolla mies huitoo ”toista kautta”, ihmetys on suuri mutta käännämme keulan luodon toiselle puolelle.
Vettä riittää ja mies tulee meitä vastaan rannassa – pohjoispuolen suuaukolla on vettä vain metri, tätä ei tietenkään ole merkitty saati kerrottu myöskään satama oppaassa.

Utgrund

Utgrund

Vene kiinni laituriin ja ruokailun jälkeen nukkumaan, aamulla matka jatkuu kalmariin.
Tuuli on kevyttä ja täysillä purjeilla päästään 6kt vauhtiin, Öölannin saari veroittaa osansa tuulesta ja kone pääsee töihin. KAlmarissa on siisti iso satama jossa palvelut ovat vieressä. Kalmarista Västeroosiin mentäessä tuuli on myötäinen noin 3ms joten moottori saa tehdä töitä lähes kokopäivän. Västerosissa kaksi Gastia ilmoittaa yllättäen lähtevänsä kotiin bussilla / lentokoneella. Aikaa on kuulemma mennyt liikaa vaikka matkaa on tehty vasta 4 päivää ja niistä yksi kovan tuulen takia jäi lyhyeksi.

Matkalla on ollut mukana monia uusia ihmisiä mutta tässä kohtaa koin todellista v…… koska sovittuna oli veneen siirto
Suomeen – jatkossa joudun varmaan miettimään tällaisten päähänpistojen eliminoimista etukäteen.

Kyytin jäi kuitenkin yksi Gasti (Heidi) jonka kanssa homma pelasi hienosti ja matka jatkui kohti Dalarön saarta. Jälleen oli tyyni päivä ja kone sai tehdä töitä. Illalla dalarössä mietittiin aikataulua Maarianhaminaan ja päätettiin nukkua rauhassa aamulla ja starta puolen päivän aikaan.

Dalarö

Dalarö


Alkumatka meni kivasti purjeilla saaristossa ja sivutuulessa, lämmintä oli yli 22 astetta. Tässä kohtaa plotterin trippiin tuli 3000mpk, sitä piti tietysi hiukan juhlistaa.
3000mpk täynnä tällä veneellä

3000mpk täynnä tällä veneellä

Tarkka sijainti ja aika jollin mittariin tuli 3000mpk

Tarkka sijainti ja aika jollin mittariin tuli 3000mpk

Kello 17 aikaa syötiin pulled porkkia ja perunat, tämän jälkeen keli hiukan yltyi kunnes tuuli tyyntui täysin.
Tyyni Ahvenanmeri

Tyyni Ahvenanmeri


Laivojen väylälle saavuttaessa kone pääsi töihin ja pilotti ajoi lämpimässä yössä veneen Maarianhaminaan jonne kiinnityttiin klo 03.10.
Ruotsin lipun lasku

Ruotsin lipun lasku


Nyt matka on saatu siirron osalta päätökseen ja esitän kiitokset kaikille mukana olleille.

PortoColom-Maarianhamina 3069mpk

Juho Vestala Capt Kokkola
Avomeripäällikkö
Kouluttaja SPV

Portocolom – Brest

Antti Pihlajamäki Kokkola
Tea Seppä Salo (PortoColom-Lissabon)
Antti Aho Oulu
Sanni Nevalainen Espoo (PortoColom-Lissabon)
Timo Kainu Kokkola (Lissabon- Brest)

Brest-Ystad

Heini Backman Espoo
Alex Helminen Kokkola

Ystad-Maarianhamina

Heidi Heino Tampere
Eliisa Kosonen Helsinki (Keskeytti)
Merja Puustinen (keskeytti)


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *