Formula 1 VPN-Suomi

Huoltoa,Yleinen

Keulapotkurin asennus

05.04.2016, sailor

Koska veneen koko alkaa olla jo suht iso ja ahtaissa satamissa akselivetoisen veneen ohjaaminen on haasteellista vaikkakin onnistuu tulin siihen tulokseen, että asennan veneeseen keulapotkurin.
Tämä tuo mukanaan myös mukavuutta perheelle kun rantautumisissa ja lähdöissä on helpompaa ja enemmän aikaa toimia.

Tunnelin keskipiste merkittiin ja siihen porattiin reikä

Tunnelin keskipiste merkittiin ja siihen porattiin reikä

Reiästä "harppi" läpi ja sillä piirrettiin sahattava aukko runkoon

Reiästä ”harppi” läpi ja sillä piirrettiin sahattava aukko runkoon

Nämä vaiheet kannattaa miettiä minimissään kolmesti ennenkuin tekee mitään, tuotakun on vaikea korjailla jälkeenpäin.

Tunnelille sahattu reikä 200mm

Tunnelille sahattu reikä 200mm

Tunnelin sovitus, tämän jälkeen laminoin tunnelin kiinni. Lyhennys vasta kun kuivunut.

Tunnelin sovitus, tämän jälkeen laminoin tunnelin kiinni. Lyhennys vasta kun kuivunut.

Tunneli lyhennettynä ja laminoituna ulkopuolelta (tehtailla laminointi tehdään yleisesti vain sisäpuolelle). Pikku huulet jätettiin ohjaamaan vettä etureunaan.

Tunneli lyhennettynä ja laminoituna ulkopuolelta (tehtailla laminointi tehdään yleisesti vain sisäpuolelle). Pikku huulet jätettiin ohjaamaan vettä etureunaan.

Molemmat puolet laminoitu ja hiontaa, sekä maalia vaille valmiit.

Molemmat puolet laminoitu ja maalia vaille valmiit.

Potkurin kulmavaihteen sovitus tunneliin

Potkurin kulmavaihteen sovitus tunneliin

20160331_130147
Tässä kohtaa on hyvä katsoa, että propelli mahtuu pyörimään tunnelissa ja on keskellä.
20160331_130649

20160331_131114

Tunnelissa on jo pinnalla TOPCOAT ja se on valmis lopulliseen asennukseen.

Kulmavaihde suojattu maalarinteipillä ja laitettu tiivistysmassa, sekä tiivisteet.

Kulmavaihde suojattu maalarinteipillä ja laitettu tiivistysmassa, sekä tiivisteet.

Kulmavaihteen tiivistys toteutettiin mukana tulleilla tiivisteillä ja veden alaiseen käyttöön sopivalla liimamassalla. Liima laitettiin jokaisen tiivisteen väliin, sekä tunnelin sisäpinnalle.

Liima sisäpinnalla

Liima sisäpinnalla

Koska asennus oli yhden miehen urakka ja apukäsiä ei ollut niin luovuus pääsi valloilleen, roudarin teippi auttoi pitämään kulmavaihteen paikallaan kunnes sen sai kiinnitettyä.

Roudarin teippi avustaa

Roudarin teippi avustaa

Sisäpuolella moottorin kiinnitys ”telineeseen” laitettiin hiukan liimamassaa jotta se, A pysyy paremmin paikallaan ja B se ei keinu tunnelin päällä.

Asennusteline liimattiin hiukan kiinni

Asennusteline liimattiin hiukan kiinni

Teline ja kulmavaihde kiinni tunnelissa.

Teline ja kulmavaihde kiinni tunnelissa.

Kiritys on mallia sopivasti, kulmavaihde on messinkiä ja sen 8mm kierre ei kestä mitäään peräsuoli 5cm ulkona mmomenttia – jokainen käyttäköön omaa harkintaansa ja momenttiavainta tarvittaessa.

Kulmavaihde asennettuna

Kulmavaihde asennettuna

Ennen potkurin kiinnitystä tunneliin laitettiin osittain myrkkymaali

Ennen potkurin kiinnitystä tunneliin laitettiin osittain myrkkymaali

Valmis tuli

Valmis tuli

20160331_140235

Aikaa koko hommaan meni 10 tuntia (ei sisällä sitä aikaa jonka kuitu, maali ym kuivui), vielä kytketään kaapelit akkuhin (nämä tulee helposti sillä ankkurivinssin johdot ovat samassa tilassa) ja vedetään ohajuskaapeli sitloodaan kunhan ensin löytyy paikka kaukosäätimelle. Sisäpuolelle laitetaan vielä topcoat ja viimeistellään asennus -nämä tehdään vasta kun moottorin päälle on saatu tehtyä ”välikansi” jotta tilaa voidaan edelleen käyttää varastona.


4 vastausta

  1. sailor sanoo:

    Moro

    Epokseissa on se ikävä puoli, että työ ei voi jäädä kesken. Itse tein normi kuidulla kaikki, tätä on helppo työstää uudelleen ja jatkaa siitä mihin jäi. Myöskään isot raot ei ole ongelma. Kuidutin sisältä ja ulkoa ja etureunaa tein tuon pienen patin jotta vesi menee purjehtiessa hiukan ohi eikä suoraan tunneliin. Asetonilla vain pinnat puhtaaksi ja hartsia sekä kuitumattoa niin hyvä tulee.

  2. Johan Tölli sanoo:

    Moro,

    Itsellä olisi sama projekti alkamassa, voitko laittaa vaikka sähköpostiin, käytitkö epoksi vai polyesteri hartsia? millä täytit rungon ja putken välin? vai kuidututko vain sisä ja ulkopuolen?
    Itsellä reikä on vähän väljä, ja mietityttää millä tuon rungon ja putken sauman täyttää.

  3. sailor sanoo:

    Itse hankin aika ison potkurin, tarkkaa tehoa en ulkoa muista mutta kannattaa ottaa mieluummin iso esim jos mitoitettu veneelle 12…15 niin tuo toimii hyvin tuonne +13m mutta 15v alkaa olla ääripäässä. Asennus mahdollisimman alas vaikka ohje ei niin sanokaan, itsellä tahtoo ”puhaltaa” vettä pinnassa ja tehot menee osottain hukkaan. Asennus itsessään on helppoa.

  4. kimmo.kallioniemi@outlook.com sanoo:

    Terve
    Olen aikeissa asentaa keulapotkurin ja haluaisin kuulla kokemuksistasi sen tehon riittävyydestä ja myös minkä tehoinen potkurisi on sekä veneesi koko & paino.

    t. Kimmo.kallioniemi@outlook.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *